Ryggskott

Kallas det när man plötsligt eller gradvis får ont i ländryggen. Det gör mer ont vid vissa rörelser, till exempel när man försöker vrida sig eller böja sig framåt. Det kan vara huggande eller kraftigt molande smärta. Ryggskott är vanligast i nedre delen av ryggen, ländryggen. Ibland strålar värken ned över skinkor och höfter och kallas då ”slarvigt” ischias. Ryggen låser sig. I början får man mer ont av alla rörelser. Vartefter det blir bättre är det bara vissa rörelser som gör ont. Det är bra om du rör på dig även om du har besvär. Det påskyndar återhämtningen.

Förebygga ryggskott

Motion stärker hela kroppen, ökar cirkulationen och hjälper till att hålla värken borta. Välj den typ av motion som passar dig bäst, det viktigaste är att du har kul och rör på dig regelbundet. Att träna magen och bli stark kring bålen är alltid viktigt för att förebygga ryggvärk i framtiden. Lär känna din rygg, hur reagerar den på olika stimuli och aktiviteter? När du lyfter något tungt, tänk på att hålla det nära kroppen, och att ta i med benen och inte ryggen när du lyfter.

Naprapaten utför en säker klinisk undersökning för att utesluta sjukdomar och diskbråck i ryggen innan behandling. Akuta ryggskott kan behandlas med stor framgång och förbättring sker ofta momentant under behandlingen. Har du haft ont under längre tid kan det behövas fler behandlingar innan du blir bättre. Du får också råd om övningar och vidare åtgärder som kan hjälpa dig att undvika ryggvärk i framtiden.

 

Tillbaka