Dry Needling mot smärta i muskler

Dry needling är en behandlingsform där man använder sig av tunna, sterila engångsnålar (samma som vid traditionell österländsakupunktur) med syftet att skapa muskelavslappning, stimulera blodcirkulation eller skapa en microblödning i eller kring senvävnad för att på så vis starta en ny läkningsprocess och på sikt bli kvitt smärtan.

Utförandet går till så att terapeuten börjar med att undersöka muskulaturen eller senvävnaden genom att känna eller ”palpera” på och kring det smärtande området. När man lokaliserat var var smärtan sitter sticker man in nålen där. Om man gör det i en muskel kan man få en så kallad ”local twitch response” vilket betyder att muskeln gör en reflexmässig kontraktion. Denna reaktion sker när man träffar en triggerpunkt och kan ses som en indikation om att man är på ”rätt” ställe då forskning har visat att behandlingseffekten förbättras om man får små kontraktioner eller ”twitchar”. När muskeln slutar svara med dessa twitchar tas nålen ut och behandlingen av den punkten är klar. Man kan behandla flera punkter under ett och samma tillfälle.

Det är inte ovanligt att viss smärta uppstår när man behandlar med dry needling och det är normalt att känna en del ömhet från det behandlade området i upp till två dagar efter behandlingen.

Behandling med dry needling är en säker teknik när den utförs av terapeuter som har en gedigen kunskap om kroppens anatomi, vilket är en grundsten i utbildningen till naprapat, samt en vidareutbildning inom området. I kombination med andra tekniker har dry needling visat sig vara mycket effektiv när det kommer till behandling av långdragna besvär från muskler och senor.