Hälsporre

Hälsporre ger en smärta under hälen, smärtan är ofta som värst de första stegen på morgonen eller om du har suttit ned en längre stund. I de allra flesta fall beror hälsporre på överbelastning, kanske har du börjat löpträna eller ökat träningsmängden senaste tiden utan att din kropp och fot har hunnit anpassa sig till detta. Eller har du köpt nya skor?

Namnet till trots har man sällan en sporre under hälen utan smärtan kommer från ett tjockt senstråk under foten som fäster in mot hälbenet och kallas plantarfascia, ett lämpligare namn för detta smärttillstånd är därför plantarfasciit eller plantarfascialgi.

Förebygga hälsporre

För att minska risken att drabbas av hälsporre finns det några saker du själv kan göra. Du kan stretcha vader och undersidan av foten för att minska belastningen på plantarfascian. Du kan också stärka upp dina fotvalv genom att tex. knipa ihop en handduk med tårna. Men bästa tipset är att träna så varierat som möjligt och alltid öka belastningen gradvis.

Om du har fått hälsporre kan en hälkopp i skon fungera som en tillfällig avlastning, även alternativ träning rekommenderas. Till exempel så kan du springa i vattnet istället för på land initialt tills smärtan lindras och sen gradvis återgå till din tidigare aktivitet. Du kan även rulla foten på en liten boll, på så vis får du en ökad cirkulation i området och det blir som en liten massage som kan kännas skönt för stunden.

I tillägg till ovanstående självhjälpstips kan din naprapat hjälpa dig med specifik träning utifrån din diagnos och dina förutsättningar. Men först är det viktigt att fastställa rätt diagnos, detta görs genom att du berättar var du har ont, hur smärtan har uppkommit, vad som provocerar smärtan etc. Därefter följer en undersökning där naprapaten tittar, testar och klämmer på din fot. Rör det sig om hälsporre kommer steg ett vara att lindra smärtan, detta kan din naprapat hjälpa dig med. Du kommer även få med dig några övningar som du ska jobba med hemma.