Huvudvärk | Migrän

Huvudvärk är smärta lokaliserad till huvudet, nacken och/eller ansiktet. Ibland uppstår den på ena sidan av huvudet och ibland på båda samtidigt. Spänningshuvudvärk uppträder oftast i bakhuvudet samt över ögon, panna och hjässa med lätt till medelstark, tryckande eller molande karaktär. Det kan kännas som att man har ett band spänt runt huvudet eller som en alltför trång mössa. Denna typ av huvudvärk är vanligt förekommande och uppkommer ofta under och efter långvarigt och lågintensivt statiskt arbete under bristande ergonomi, t ex på kontoret. Namnet spänningshuvudvärk kommer av att man har ansett att det är muskelspänningar runt skallen eller i nacken som ger värken. På senare tid har det visats att inte alla som får den har spända muskler, och därför kallas värken numera också huvudvärk av spänningstyp.

Migrän är en annan typ av huvudvärk som ofta sitter i halva huvudet/ansiktet. Det är en kraftfull huvudvärk som ofta känns pulserande eller dunkande och förvärras vid fysisk aktivitet. Innan man får migrän kan vissa uppleva vad man kallar för en aura, det vanligaste är att synen förändras men i enstaka fall kan även talet och känseln i ansiktet påverkas. Vid ett migränanfall kan man också må illa och kräkas, ofta är man också överkänslig mot ljus och ljud vilket gör att man gärna vill ligga i ett mörkt och tyst rum. 

Att ha huvudvärk är väldigt vanligt och kan till exempel bero på stress, spända muskler, förkylning, oro eller synfel. Stress, psykiska påfrestningar och bristande bettfysiologi kan också orsaka återkommande huvudvärk liksom trauma mot nacke och huvud. 

Förebygga huvudvärk

Genom att leva ett aktivt liv med rörelse och motion skapar du förutsättningar för ett liv utan huvudvärk. Arbetar du på kontor eller annat arbete där det blir många timmar med samma rörelsemönster kan du avlasta muskler som kan ge huvudvärk, genom att stå och arbeta. Ät och drick regelbundet och ha alltid vatten i närheten.

Vad kan man göra åt det?

Har man väl fått huvudvärk så kan symtomen lindras genom att röra på sig och öka cirkulationen i nacke/skulder muskulatur. Gå ut i friska luften och veva på armarna och rör nacken. Massage med viss pressur över ömma muskler i nacken kan lindra symtomen för stunden. Tänk på att smärta är kroppens sätt att tala om för dig att någonting är fel och behöver åtgärd. Vad är det i ditt fall?

Spänningshuvudvärk är vanligtvis tacksamt att behandla för naprapaten. Det är mycket viktigt att finna grundorsaken till varför besvären har uppstått och därför gör vi en noggrann undersökning innan behandlingen inleds. Behandlingen utförs i bröstrygg och nacke, både i leder och muskler samt ofta i ansiktets muskulatur, genom olika manuella tekniker.

Du får också tips på hur du kan förhindra uppkomsten till fortsatta besvär. Det kan vara förändringar i sömnvanor, kost, träning och ergonomi på arbetsplatsen.