Ischias

Nervus Ischias är kroppens största nerv. Den är ungefär lika tjock som ditt pekfinger. Nerven urspringer från nedre delen av ryggen och försörjer bland annat hela benen med nervinpulser som till exempel motorik (rörelser) sensorik (känsel) smärta, värme kyla osv.
Smärta som uppträder på benets baksida utefter ischiasnervens utbredningsområde kallas slarvigt ibland för ischias. I dagligt tal används termen ischias helt enkelt för att beskriva ont i benet. Smärta som kommer från ryggen och strålar ut i ena benet och ibland ända ned i foten är också vanliga symtom.
Man kan drabbas av smärta som liknar ischias av flera orsaker. Diskbråck, piriformissyndrom, inklämning.

Vad kan man göra åt ischias?

Vid ischiasbesvär är det viktigt att klargöra om smärtan orsakas enbart av spända muskler eller om det föreligger en mekanisk irritation av ischiasnerven. Vid misstanke om diskbråck, rotkanalsförträngning eller kotglidning kan naprapaten hänvisa dig vidare till en ortoped/läkare för vidare utredning. Är orsaken till smärtan enbart av muskulär natur är det mycket tacksamt att behandla för naprapaten.

Akuta besvär?

Vid akuta besvär, som utebliven förmåga att kontrollera urin och avföring, ska du direkt söka till akutmottagning för snabb utredning och hjälp.

Vad är ischias?

Nervus Ischiadicus är kroppens största nerv. I dagligt tal använder vi namnet Ischias för att beskriva smärta som strålar i benet. ”Riktig ischias” hänvisar till smärta av nervursprung där nerven blivit skadad eller inklämd/ påverkad. Detta kan uppkomma vid diskbråck i ländryggen.

Ischias liknande smärta kan komma av flera orsaker till exempel:

• Diskbråck- med påverkan på nervrot (riktig ischiassmärta)
  • Sjukdom i ländryggen
  • Inklämning/ retning av nerven
  • Så kallad ”falsk ischias” från muskler kring säte och höft smärta som strålar i säte/ ben.

Det är viktigt att skilja på begreppen. Ischias är en nerv. Ischias liknande smärta är ont i ben/ säte eller rygg ibland allting tillsammans samtidigt.

Här kan du läsa mera om nervsystemet och ont i ryggen.

Hur kan du förebygga?

Regelbunden motion är det bästa sättet att förebygga ryggvärk och ischias. Det spelar inte så stor roll vad du gör, välj någon aktivitet som du tycker om. Att träna magen och bli stark kring bålen är alltid tacksamt för att förebygga ryggvärk och i förlängningen symtom som ischias.
Ischiassmärtor försvinner gradvis. Under tiden som besvären avtar är det viktigt att du försöker vara igång och röra på dig. Det gör att läkningen går fortare.

Lär känna din rygg, hur reagerar den på olika stimuli och aktiviteter? När du lyfter något tungt, tänk på att hålla det nära kroppen, och att ta i med benen och inte ryggen när du lyfter.

• Motionera regelbundet- Styrketräning är toppen bra
  • Har du ofta ont i ryggen ska du röra mycket, ofta och mjukt på dig, i alla riktningar
  • Variera din sittställning om du arbetar vid en dator

Om du ofta får ont i ryggen eller drabbas av smärta i säte eller/ och ben, så tänk igenom vad som kan orsaka dina smärtor/ stelhet/ trötthet. När kommer huggen/ smärtan? Vad har du gjort dygnet innan? Ergonomi på jobbet är av yttersta vikt att ha bra kontroll på. Är du mycket stressad eller orolig? Detta kan skapa spänningar som kan öka risken att drabbas av ischias.

Vad kan man göra åt Ischias?

Har man väl fått kraftig stelhet eller ont i ryggen/ säte och/ eller ben så kan symtomen lindras genom att röra på sig och öka cirkulationen i ryggens muskulatur. Gå ut i friska luften och rör på ben och bål. Promenad kan hjälpa mycket för stunden. Håll i gång cirkulationen med stretch, rörelser och värme. I vissa fall kan det vara skönt att avlasta ryggen genom att ligga på golvet (tunn matta) och fötter samt underben i tex soffan. Vi kallar det liggande stolen.

Du blir fortare bra om du försöker röra på dig och vara igång ungefär som vanligt. Undvik rörelser som gör ont. Håll dig varm. Prova vetekuddar som man värmer i mikrougnen.

Behandling av ischiassmärta

Behandlingen hos naprapat är mycket effektiv mot smärta som liknar ischias. Evidensen är hög och resultaten kommer ofta redan under första behandlingen. Smärtan minskar och rörelsen blir mer normaliserad.

Behandlingen utförs i bröstrygg/ ländrygg och ibland över säte och bäcken både i leder och muskler genom olika manuella tekniker. Naprapaten och du som patient bestämmer löpande i överenskommelse under behandlingen vilken teknik som kan passa bäst.

Förutom manuell behandling hos naprapat krävs ofta att patienten själv förändrar vissa rutiner i sin tillvaro för att bli bättre på lång sikt. Arbetssätt, tränings och  motionsrutiner eller vanor kring sömn och återhämtning. Vidare får du många tips på hur du kan förhindra uppkomsten till fortsatta besvär.