Ischias

Ischias är smärta som uppträder på benets baksida utefter ischiasnervens utbredningsområde. Ryggsmärta och ischias kan förekomma samtidigt. I dagligt tal används termen ischias för ryggvärk som strålar från ryggens nedre del och ut i ena benet och ibland ända ned i foten.
Det finns också falsk ischias som bl a kan bero på överbelastning av ryggen samt muskler kring höften och bäcken. I medicinsk bemärkelse är dock termen begränsad till att beskriva smärttillstånd som orsakas av en mekanisk och/eller kemisk irritation av ischiasnerven. Ofta kan t ex sätesmusklerna ge upphov till en smärta som påminner om ischias. Orsakerna till muskelrelaterade besvär kan vara långvariga, ensidiga arbetsställningar eller felaktig träning.

Förebygga ischias

Regelbunden motion är det bästa sättet att förebygga ryggvärk och ischias. Det spelar inte så stor roll vad du gör, välj någon aktivitet som du tycker om. Att träna magen och bli stark kring bålen är alltid tacksamt för att förebygga ryggvärk och i förlängningen symtom som ischias. Ischiassmärtor försvinner gradvis. Under tiden som besvären avtar är det viktigt att du försöker vara igång och röra på dig. Det gör att läkningen går fortare. Försök att röra dig så naturligt som möjligt.

Vid ischiasbesvär är det viktigt att klargöra om smärtan orsakas enbart av spända muskler eller om det föreligger en mekanisk irritation av ischiasnerven. Vid misstanke om diskbråck, rotkanalsförträngning eller kotglidning kan naprapaten hänvisa dig vidare till en ortoped/läkare för vidare utredning. Vid akuta besvär, som utebliven förmåga att kontrollera urin och avföring, ska du gå direkt till akutmottagning för utredning. Är orsaken till smärtan enbart av muskulär natur är det oftast mycket tacksamt att behandla.