Knäsmärta hur förebygger du och hur behandlar naprapaten ont i knä.

Knäleden är en av kroppens största och starkaste leder. Den tål otroliga belastningar varje dag och har mer uppgifter än att bara böja och sträcka. Här finns både rotation och stötdämpande effekter för avlastning av till exempel höftleden. I stort kan du dela in skador och smärta i tre olika orsaker. Trauma, överbelastning eller sjukdom.

TRAUMA I KNÄLEDEN

Knäleden är mycket utsatt i många idrotter, speciellt, hockey, fotboll men också i alla motionsidrotter där du involverar stora delar av kroppen. När du skadar knäleden plötsligt så kallar vi det trauma. Någonting går sönder eller skadas. Detta leder i sin tur till inflammation som har de klassiska tecken: svullnad, rodnad, värmeökning, smärta och funktionsnedsättning.

ÖVERBELASTNING I KNÄLEDEN

När knäleden utsätts för repetitiv belastning som är för tung och/ eller för snabb för ofta för vad kroppen är beredd på kan överbelastning ske. Till exempel vid löpning där människan inte har förberett sig ordentligt med styrka och en jämn uppstart när solen och våren tittar fram. Då finns risk för en överansträngning.

SJUKDOMMAR I KNÄLEDEN

Sjukdomar i knäleden är ganska ovanligt. Artros är nog den mest vanliga sjukdomen som vi tänker på hos den vanliga befolkningen. Schlatters sjukdom är förvisso en överansträngning men den drabbar barn i växande åldrar. Även riktig inflammation förekommer men är ovanligt.

Vad beror knäsmärta på?

Att ha ont i knäleden är mycket vanligt. Det drabbar alla någongång i livet.

• Överbelastning är den vanligaste orsaken till knäsmärta
  • Akut trauma från tex motion och idrott
  • Sjukdom som tex artros

Oftast uppstår en ofördelaktig belastning över knäleden i kroppen kanske på grund av att personen är svag i vissa muskler i sätet eller bålen. Hen kan vara stram i ett parti och svag i ett annat. Alla dessa varianter kan skapa problem och utsätta knäleden för alldeles för stora krav.
För lite, eller återhämtning av sämre kvalité kan, också skapa smärta.

Hur du kan förebygga smärta i knäleden?

Genom att leva ett aktivt liv med rörelse och motion skapar du förutsättningar för ett liv utan smärta och problem med knälederna. Styrketräning är otroligt effektivt där du skapar tillräcklig styrka kring en stor och kraftfull led. När musklerna blir starkare och snabbare är de också mer förberedda på utmaningar som drabbar leden.

Träning i all enkelhet är toppen. Gör något du längtar till och trivs med. Och glöm inte att ta hand om kroppen och knäna efteråt. Nedvarvning med stretching över benmusklerna är lika viktigt som att värma upp leden inför motion ovh träning.

Dessa punkter är tydliga tecken på att du ska söka proffesionell hjälp:

• Smärta och eller svullnad i mer än 48 timmar
  • Stor minskad förmåga till rörelser av knä och hela benet
  • En känsla av att knät inte bär dig- du litar inte på knät
  • Svårt att belasta knäleden med hela din vikt som du brukar

Har man väl fått knäsmärta så är det viktigt att avlasta leden. Minska belastningen som gjorde att det blev smärta. Det är viktigt att du tar reda på vad som skett och att en terapeut med erfarenhet av knäsmärta får undersöka dig. En korrekt ställd diagnos förkortar lidandet och återkomsten till motion eller ett liv utan smärta.

Massage med viss pressur över ömma muskler i benet kan lindra symtomen för stunden.