Kärt barn har många namn! Här passar det bättre med ”vanligt tillstånd får många namn”. Tillstånden behöver ha med sport att göra som många tror. Du kan få musarm/ tennisarmbåge/ golfarmbåge utan att ens ha varit på en tennisplan. Här reder vi ut vad som är vad.

Musarm/ tennisarmbåge/ golfarmbåge

Musarm, också känt som tennisarmbåge yttrar sig som smärta förlagd till utsidan av armbågen. En vass exakt och öm punkt precis i infästningen av underarmens muskler till armbågsleden. Oftast drabbas den mest aktiva armen. Musklerna i underarmen blir stela och ömma. Ibland får man samtidigt domningar och pirr i fingrar.

Ofta gör det mer ont när du använder handen och du kan känna dig svag när du ska greppa något, speciellt små saker. Värk i underarmen och armbågsleden på natten och morgonen är inte ovanligt. Oftast vill man massera och klämma på underarmens muskler.

Golfarmbåge

Samma tillstånd som ovan fast på insidan av armbågsleden. Det är senorna till muskulaturen i underarmen som drabbas av små micro-bristningar pga av överansträngning.

Vad beror musarm på?

Att känna smärta i utsidan av armbågen är vanligt och kan orsakas av flera olika anledningar men väldigt ofta beror det på en kombination av stress, dålig ergonomi vid datorn som leder till en överansträngning i senorna till underarmens olika muskler.

• Överansträngning vid tex. arbete med dator och mus
  • Dålig enformig ergonomi
  • Stelhet i nacken ökar risken

Musarm/ tennisarmbåge/ golfarmbåge beror oftast på repetitiv belastning av armen eller handen, den vanligaste orsaken i dagens samhälle är ensidigt arbete framför datorn, men även snickrande och tennisspelande kan orsaka detta besvär. Har man musarm kan smärtan även stråla upp i överarmen och ned i underarmen till handleden, samt ge smärta i skuldror och nacke eller hand och fingrar.

Att förebygga musarm/ tennisarmbåge eller golfarmbåge

Genom att leva ett aktivt liv med rörelse och motion skapar du förutsättningar för att inte drabbas av musarm/ tennisarmbåge eller golfarmbåge.

Ju större delar av kroppen du involverar dagligdags desto bättre. Fokusera framförallt på att röra på nacken, skuldror och armarna och fingrar för att förebygga obehag i armen.

• Se till att du har bra ergonomiska hjälpmedel om du har repetitivt arbete
  • Variera din arbetsställning om du arbetar statiskt
  • Stå och sitt varierat om du arbetar vid datorn
  • Ta pauser och rör på axlar, nacke skuldror armar händer och fingrar ofta
  • Skapa ditt liv där träning och motion är en naturlig del av din vardag

Min naprapat kan även hjälpa dig med specifika tips och övningar för just dig.

Naprapaten kommer undersöka dig utifrån dina symtom och vad du berättar.  Detta görs för att komma fram till vad som orsakar dina besvär. Naprapaterna har många olika manuella ortopediska tester som kan utreda var problemen kommer ifrån.

Försök undvika det som provocerar och se till att du har en god ergonomi på jobbet och även tar pauser och byt ofta position när du arbetar. Själv massage samt stretching kan ha en avlastande effekt.

När diagnosen är ställd är det viktigt att du får hjälp att lindra smärtan, naprapaten kommer med sina behandlingar att hjälpa dig med detta. I tillägg kommer du även få med dig övningar och tips på vad du själv kan göra för att lindra smärtan och förhindra att du drabbas av musarm igen.

Behandling av musarm/ tennisarmbåge/ golfarmbåge

Smärta i armar/ underarmar är väldigt tacksamt för naprapaten att behandla för vi har många bra strategier och tekniker för dessa tillstånd. Oftast känner du avlastning redan efter första besöket.
Det är viktigt med en tydlig diagnos som behandlar rätt struktur. Att finna grundorsaken till varför besvären har uppstått får man genom att göra en noggrann undersökning med en ordentlig anamnes innan behandlingen inleds. Behandlingen utförs i bröstrygg och nacke, skuldra och armar både i leder och muskler genom olika manuella tekniker. Det är mycket effektivt med någon form av akupunktur eller kanske dry needeling kring armbågens muskler. Stötvåg är också en populäroch effektiv behandlingsform.

Naprapater är ordentligt tränade och utbildade för att ta hand om och undersöka symtom med smärta i armar.

Alla naprapater på Min Naprapatklinik är medlemmar i Svenska Naprapatförbundet och innehar patientskadeförsäkring.

Kom och prova en behandling hos oss

När du har fyllt i formuläret, kontaktar vi dig och svarar på eventuella frågor. Vi bokar även in en tid, då du kommer förbi för att se hur det ser ut hos oss och hur en behandling här kan gå till.

close-link