Nackspärr

Tecknen på nackspärr är smärta och kramp i nackmusklerna. Du får svårt att vrida på huvudet. Som tex kan det bli så låst och stelt att det blir svårt att röra sig alls. Det gör riktigt ont och det är vanligt att ena sidan av nacken känns värre. Det kan tex vara svårt och göra ont när du försöker vrida på huvudet åt ena eller båda hållen. Du kan också bli stel i rörelser som att titta upp i taket eller ner i golvet.

Du kan drabbas om du har belastat nackmusklerna ensidigt som tex långvarigt arbete i samma position. Symtomen kommer ofta plötsligt eller byggs upp över längre tid. Det är olika.
Många som drabbas av nackspärr får det ofta återkommande och då är det viktigt att bli ordentligt undersökt hos naprapat eller annan terapeut med utbildning i nackundersökning.
Du kan bli väldigt stel i nacken om du tex. gör en plötslig rörelse med huvudet, eller att du legat obekvämt eller har suttit i drag.

Här på sidan kan du läsa mer om hur vi tar hand om nackspärr.

Vad beror nackspärr på?

Att känna sig stel i nacken eller att nacken är helt låst och gör ont är väldigt vanligt. Alla drabbas i alla yrken och i alla åldrar från unga småbarn till medelålders och gamla. Det kan till exempel bero på:

  • Att någonting plötsligt händer som att du halkar på en isfläck och nacken rycker till
  • Stress på arbetet
  • Spända muskler som kanske får arbeta för ensidigt eller på ett sätt de inte är vana vid
  • Du kanske sitter i drag en längre stund utan att märka det
  • Förkylning
  • Oro/ ångest

Här kan du läsa mera om nackspärr

Hur du kan förebygga?

Genom att leva ett aktivt liv med rörelse och motion skapar du förutsättningar för ett liv med bra funktion kring nacken.

  • Motionera regelbundet- Styrketräning är toppen bra!
  • Har du ofta ont i nacken ska du röra mycket, ofta och mjukt på nacken i alla riktningar.
  • Tänk på din hållning. Vi brukar rekommendera ballonghållning ett sätt att aktivera nackmuskulaturen mera.
  • Variera din sittställning om du arbetar vid en dator.
  • Stå gärna upp och arbeta ett par timmar om dagen

Om du ofta får ont i nacken eller drabbas av nackspärr så tänk igenom vad som kan orsaka dina muskelspänningar. När kommer huggen? Vad har du gjort dygnet innan? Ergonomi på jobbet är av yttersta vikt att ha bra kontroll på. Sovställning kan vara värt att utvärdera. Är du mycket stressad eller orolig? Detta kan skapa spänningar som kan öka riksen att drabbas av nackspärr.

Värme kan minska besvären när du väl har fått det. Har du ett ensidigt monotont arbete se till att ta pauser och rör på dig mellan varven.

Vad kan man göra åt nackspärr?

Tänk på att smärta är kroppens sätt att tala om för dig att någonting är fel och behöver åtgärd. Vad är det i ditt fall?

Har man väl fått nackspärr eller kraftig stelhet i nacken så kan symtomen lindras genom att röra på sig och öka cirkulationen i nacke/skulder muskulatur. Gå ut i friska luften och rör på armarna och rör nacken och axlarna. Massage med viss pressur över ömma muskler i nacken kan lindra symtomen för stunden.

Du blir fortare bra om du försöker röra på dig och vara igång ungefär som vanligt. Undvik rörelser som gör ont. Håll nacken varm. Prova vetekuddar som man värmer i mikrougnen.

Förutom manuell behandling hos naprapat krävs ofta att patienten själv förändrar sin arbetsmiljö och sitt sätt att arbeta, sova eller träna. Kortare arbetspass med större variation är åtgärder som kan minska risken för att besvären återkommer. Ergonomiska förändringar är av stor vikt eftersom du då ändrar den största negativa exponeringen för kroppen.

Behandling av nackspärr hos naprapat

Nackspärr är mycket tacksamt att behandla för naprapaten. De allra flesta känner stor skillnad redan efter första behandlingen. Det är mycket viktigt att finna grundorsaken till varför besvären har uppstått och därför gör vi en noggrann undersökning med en ordentlig anamnes innan behandlingen inleds. Behandlingen utförs i bröstrygg axlar och nacke, både i leder och muskler genom olika manuella tekniker. Naprapaten och du som patient bestämmer löpande i överenskommelse under behandlingen vilken teknik som kan passa bäst.

Du får också tips på hur du kan förhindra uppkomsten till fortsatta besvär. Det kan tex. vara förändringar i träning och ergonomi på arbetsplatsen.