NAPRAPATEN TIPSAR

Naprapatens fem bästa tips för den optimala sömnen

Hur sover du egentligen?

Är sömnen något som blir lite som det blir, eller något du planerar och optimerar. Enligt forskningen sover vi för lite och och oftast med alldeles för dålig kvalité. Evolutionen har skapat ett ”instrument” som är till för att laga, återhämta, serva den fantastiska maskinen som kallas för kropp. Det är många processer i kroppen som endast är vakna när du sover. Sömnen förebygger hälsa och är helt avgörande för att kroppen ska fortsätta leva.

Hälsofördelar med att sova:

  • Ökad energi
  • Ökad koncentrationsförmåga
  • Större inlärningskapacitet
  • Bättre förmåga att välja nyttig mat
  • Förbättrat immunförsvar
  • Minskad risk för att utveckla kroniska sjukdomar som typ 2- diabetes
  • Bättre minne
  • Ökad förväntad livslängd
  • Minskad risk för övervikt
  • Minskade stressnivåer
  • Minskad risk för att utveckla alzheimers

Vi på Min Naprapatklinik ser en ökning av patienter med symptom som huvudvärk eller stel nacke och axlar. Det är också många som har ont i ryggen och går omkring med det under många års tid. Blir du aldrig av med värk i kroppen kanske det är sömnen du ska se till. Längre ner på sidan kan du klicka hem en gratis PDF med Naprapatens fem bästa tips för den bästa sömnen.

Vi hjälper dig när du har ont, och har alltid akuttider tillgängliga om det är riktigt illa. Boka tid hos oss i Sickla eller Västberga redan idag!

Ladda ner våra fem bästa tips om sömn i pdf!

Naprapatens fem tips för den bästa sömnen

Stäng av skärmen i tid

Det starka ljuset från våra moderna skärmar tänder en lampa i hjärnan som säger att det är dags att vara vaken och verksam. Sluta med skärmarna 1,5 timmar innan läggdags. På så vis förbereder sig hjärnan för sömn. Och kroppens melatonin gör större nytta- lättare att somna och sova gott längre enligt forskning.

Få dagsljus på morgonen

Kroppen behöver en tydlig signal om att det är dag. Dags för verksamhet och arbete. Många olika processer i kroppen startas upp av ljuset på morgonen. Tar du en kort promenad i morgonljuset så kommer du somna lättare på kvällen. Kroppens egen klocka är effektivare än du tror. Utvecklad under miljontals år. Hjälp den!

Mörkt och svalt sovrum

En bra investering är ordentliga mörkläggningsgardiner som stänger allt ljus ute. Tänk då också på skärmarna och deras ljus. Inga skärmar där du sover.

Kroppen sänker kroppstemperaturen ca en grad när den sover för optimal återhämtning. Hjälp den och sov svalt. Ca 17 grader är en bra temp i sovrummet.

Sista kaffekoppen strax efter lunch

Halveringstid (den tid kroppen tar på sig för att bryta ner en drog) för koffein hos de allra flesta är ca 6 timmar. Så drick ditt kaffe och njut men inte för sent på eftermiddagen. Då finns risk att koffeinets uppiggande effekter finns kvar i kroppen när du landar på kudden.

Gå och lägg dig rutin

Sätt en klocka som larmar när det är dags att stänga av skärmar, varva ner och ta det lugnt. Kroppen älskar rutiner. De allra flesta av oss mår bra av 8 timmars god sömn. Men för att då till det behöver du befinna dig i sängen minst 9 timmar kanske 10. SOV GOTT!

Ladda ner gratis PDF med våra tips

Vi har samlat tipsen i en snygg pdf som du kan skriva ut och sätta upp på hemma som påminnelse. Ladda ner GRATIS PDF.