Ont kring höfter och rumpa

Symtom med ont kring höfter och rumpa med smärta och stelhet i säte och/ eller nedre delen av ländryggen är vanliga problem. De kan uppstå i samband med ländryggssmärta, höftledsartros, ryggvärk eller till exempel inflammation. Men många gånger behöver inte någon av dessa specifika diagnoser ligga bakom besvären med ont kring höfter och rumpa utan orsaken kan vara spända och irriterade muskler som gör ont lokalt eller refererar sin smärta från till exempel ryggen.

Ett vanligt symtom som ofta kommer upp när det gäller höft och sätesregionen är piriformissyndrom. Piriformis är en muskel som är del av det kraftiga musklerna i rumpan och blir ofta drabbad vid mycket stillasittande.

Piriformissyndrom?

Piriformissyndrom är egentligen att själva muskeln blir spänd pga diverse olika anledningar, exempelvis: inaktivitet, ”too much too soon” i form av en alltför snabb ökning av belastning i förhållande till människans utgångsläge. Piriformis hamnar också i en ofördelaktig position vid stillasittande och blir därför ofta drabbad hos många som arbetar på kontor. Detta gör att miljön i muskeln blir ofördelaktig och den börjar signalera smärta till hjärnan. Men detta syndrom kommer kanske inte i första hand att just bli associerad med sätesregionen då det faktiskt kan ge upphov till en strålande smärta ut i benet, vi kallar det ¨falsk ischias¨. Ischias är egentligen ett ord för utstrålning ut i ben.

Naprapaten om ont kring höfter och rumpa

Ont i nedre delen av ryggen/ bäcken och säte är mycket tacksamt för naprapaten att behandla och de allra flesta känner stor skillnad redan efter första behandlingen. Smärtan minskar och rörelsen blir bättre. Efter en behandling får du tips och tankar kring vad du ska göra för att förhindra att det händer igen.

Vad är ont i höfter och rumpa?

Långvariga eller plötsligt uppkomna spänningar/ smärta i rumpans muskler, höftleder eller smärta i säte som kommer från ländryggen. Smärtan kan komma både från själva leden och från musklerna i området.

Det kan till exempel bero på:

• Att någonting plötsligt händer som du inte är beredd på, tex halka på en isfläck
  • Långvarig felaktig eller för tung belastning i arbete eller fritid
  • Obefintliga motionsvanor- för stillasittande
  • Lyft/ rörelser som du inte är van vid eller inte är förberedd på
  • Spända muskler som kanske får arbeta för ensidigt eller på ett sätt de inte är vana vid- ex. byta däck på bilen
  • Sjukdom i höftleder, SI leder eller i ryggens leder
  • Stress på arbetet
  • Rökning

Här kan du läsa mera om smärta i rumpan eller höften.

Hur kan du förebygga?

Det är viktigt att du rör på dig och försöker variera din arbetsposition så du inte sitter ned hela dagen. Just detta är något som gör att musklerna ej engageras och då behövs inte samma blodtillströmning i området. Vid minskad blodgenomströmning kommer vi inte att få samma borttransport av slaggprodukter som naturligt byggs upp och detta gör ont. Stretching av säte och höftböjare samt träning för bål, säte och ben bra i förebyggande syfte.

Motion stärker hela kroppen, ökar cirkulationen och hjälper till att hålla värken borta. Att träna magen och bli stark kring bålen är alltid viktigt för att förebygga värk kring höften och säte i framtiden.

• Motionera regelbundet- Styrketräning är toppen bra
  • Har du ofta ont ska du röra på dig mycket, ofta och mjukt, i alla riktningar
  • Stå och jobba vid kontorsarbete
  • Variera din sittställning om du arbetar vid en dator

Om du ofta får ont höfter eller rumpan så tänk igenom vad som kan orsaka dina smärtor/ stelhet/ trötthet. När kommer huggen/ smärtan? Vad har du gjort dygnet innan? Ergonomi på jobbet är av yttersta vikt att ha bra kontroll på. Sovställning kan vara värt att utvärdera. Är du mycket stressad eller orolig? Detta kan skapa spänningar som kan öka riksen att drabbas av värk.

Vad kan man göra åt ont kring höfter och rumpa

Stretching av säte och höftböjare kan avlasta smärtan i kombination med att man stärker upp musklerna runt höften. Vill du ha vägledning och hjälp med behandling, övningar eller tex stretch kan din naprapat hjälpa dig.

Har man väl fått kraftig stelhet eller ont i höfter eller säte så kan symtomen lindras genom att röra på sig och öka cirkulationen. Gå ut i friska luften och rör på ben och bål. Promenad kan hjälpa mycket för stunden. Håll i gång cirkulationen med stretch, rörelser och värme. I vissa fall kan det vara skönt att avlasta ryggen genom att ligga på golvet (tunn matta) och fötter samt underben i tex soffan. Vi kallar det liggande stolen.

Du blir fortare bra om du försöker röra på dig och vara igång ungefär som vanligt. Undvik rörelser som gör ont. Håll dig varm. Prova vetekuddar som man värmer i mikrougnen.

Behandling av ont kring höfter och rumpa

Behandlingen hos naprapat är mycket effektiv mot smärta kring höfter och rumpa. Naprapaten kommer först att göra en noggrann undersökning som även inkluderar ländryggen och höfter för att komma fram till vart just din smärta kommer ifrån. Evidensen är hög och resultaten kommer ofta redan under första behandlingen. Smärtan minskar och rörelsen blir mer normaliserad.

Behandlingen utförs i rygg och säte samt bäcken med tillhörande leder. Musklerna och leder behandlas och undersöks med olika manuella tekniker. Naprapaten och du som patient bestämmer löpande i överenskommelse under behandlingen vilken teknik som kan passa bäst.

Förutom manuell behandling hos naprapat krävs ofta att patienten själv förändrar vissa rutiner i sin tillvaro för att bli bättre på lång sikt. Arbetssätt, tränings och  motionsrutiner eller vanor kring sömn och återhämtning. Vidare får du många tips på hur du kan förhindra uppkomsten till fortsatta besvär.

Dina besvär kommer sen att behandlas med till exempel manipulation, dry needling, pressur, stötvåg och det är sannolikt att du kommer få med dig några hemövningar anpassade utifrån just din diagnos och dina förutsättningar.