Ryggont

Att känna smärta eller stelhet i ryggen är väldigt vanligt. Ibland kan man känna sig helt låst och det är nästan omöjligt att röra sig. Smärtan kan variera med alltifrån huggande karaktär till tung molande trött värk. Det gör mer ont vid vissa rörelser, till exempel när man försöker vrida sig eller böja sig framåt. Det kan vara huggande eller kraftigt molande smärta. Ryggont är vanligast i nedre delen av ryggen, ländryggen. Ibland strålar värken ned över skinkor och höfter och kallas då ”slarvigt” ischias. Det är bra om du rör på dig även om du har besvär. Det påskyndar återhämtningen.

Plötslig akut smärta på en viss punkt någonstans i ryggen. Akut smärta av sådant karaktär kallar vi i dagligt tal ryggskott. Läkare kan prata om ”lumbago” ospecifik smärta från del eller delar av ryggen. Det vanligaste området att drabbas av ryggskott är i ländryggen långt ner mot bäcken och rumpa. Men ryggskott kan även hugga till i övriga ryggen.

Naprapaten om ryggont

Ont i ryggen är mycket tacksamt för naprapaten att behandla och de allra flesta känner stor skillnad redan efter första behandlingen. Smärtan minskar och rörelsen blir bättre. Efter en behandling får du tips och tankar kring vad du ska göra för att förhindra att det händer igen. Det kan handla om rutiner kring hälsa, motion och återhämtning samt ergonomi.

Naprapaten utför en säker klinisk undersökning för att utesluta sjukdomar och påverkan på ryggen av annan karaktär innan behandling. Akuta ryggskott kan behandlas med stor framgång och förbättring sker ofta momentant under behandlingen. Har du haft ont under längre tid kan det behövas fler behandlingar innan du blir bättre. Du får också råd om övningar och vidare åtgärder som kan hjälpa dig att undvika ryggvärk i framtiden.

Vad är ryggont?

Långvariga eller plötsligt uppkomna spänningar/ låsningar i ryggleder (facettleder) med samtidig kramp i muskler runt i och omkring dessa leder. Smärtan kan komma både från själva    leden och från musklerna i området.

Det kan till exempel bero på:

• Att någonting plötsligt händer som du inte är beredd på, tex halka på en isfläck
  • Långvarig felaktig eller för tung belastning i arbete eller fritid
  • Obefintliga motionsvanor- för stillasittande
  • Lyft/ rörelser som du inte är van vid eller inte är förberedd på
  • Spända muskler som kanske får arbeta för ensidigt eller på ett sätt de inte är vana vid- ex. byta däck på bilen
  • Stress på arbetet
  • Rökning

Här kan du läsa mera om ryggont

Hur kan du förebygga?

Motion stärker hela kroppen, ökar cirkulationen och hjälper till att hålla värken borta. Välj den typ av motion som passar dig bäst, det viktigaste är att du har kul och rör på dig regelbundet. Att träna magen och bli stark kring bålen är alltid viktigt för att förebygga ryggvärk i framtiden. Lär känna din rygg, hur reagerar den på olika stimuli och aktiviteter? När du lyfter något tungt, tänk på att hålla det nära kroppen, och att ta i med benen och inte ryggen när du lyfter.

• Motionera regelbundet- Styrketräning är toppen bra
  • Har du ofta ont i ryggen ska du röra mycket, ofta och mjukt på dig, i alla riktningar
  • Stå och jobba vid kontorsarbete
  • Variera din sittställning om du arbetar vid en dator

Om du ofta får ont i ryggen eller drabbas av ryggskott, så tänk igenom vad som kan orsaka dina smärtor/ stelhet/ trötthet. När kommer huggen/ smärtan? Vad har du gjort dygnet innan? Ergonomi på jobbet är av yttersta vikt att ha bra kontroll på. Sovställning kan vara värt att utvärdera. Är du mycket stressad eller orolig? Detta kan skapa spänningar som kan öka riksen att drabbas av ryggskott.

Värme kan minska besvären när du väl har fått det. Har du ett ensidigt monotont arbete se till att ta pauser och rör på dig mellan varven.

Har man väl fått kraftig stelhet eller ont i ryggen så kan symtomen lindras genom att röra på sig och öka cirkulationen i ryggens muskulatur. Gå ut i friska luften och rör på ben och bål. Promenad kan hjälpa mycket för stunden. Håll i gång cirkulationen med stretch, rörelser och värme. I vissa fall kan det vara skäönt att avlasta ryggen genom att ligga på golvet (tunn matta) och fötter samt underben i tex soffan. VI kallar det liggande stolen.

Du blir fortare bra om du försöker röra på dig och vara igång ungefär som vanligt. Undvik rörelser som gör ont. Håll dig varm. Prova vetekuddar som man värmer i mikrougnen.

Behandling av ryggont hos naprapat

Behandlingen hos naprapat är mycket effektiv mot smärta i ryggen. Evidensen är hög och resultaten kommer ofta redan under första behandlingen. Smärtan minskar och rörelsen blir mer normaliserad.

Behandlingen utförs i bröstrygg/ ländrygg och ibland över säte och bäcken både i leder och muskler genom olika manuella tekniker. Naprapaten och du som patient bestämmer löpande i överenskommelse under behandlingen vilken teknik som kan passa bäst.

Förutom manuell behandling hos naprapat krävs ofta att patienten själv förändrar vissa rutiner i sin tillvaro för att bli bättre på lång sikt. Arbetssätt, tränings och  motionsrutiner eller vanor kring sömn och återhämtning. Vidare får du många tips på hur du kan förhindra uppkomsten till fortsatta besvär.