Smärta mellan skulderbladen och stela axlar

Att ha ont mellan skulderbladen och stela eller spända axlar är ett vanligt besvär som nästan drabbar alla människor någon gång under livet. Värken mellan skulderbladen kan vara molande, brännande och eller skärande. Smärtan kan tillta i vissa rörelser, t.ex. när du vrider huvudet. Värk mellan skulderbladen kan lindras av att du rör på dig, vilket gör att du kanske känner dig bättre under dagen.

Besvären kan vara återkommande under lång tid och kan då många gånger härledas till enformig belastning och bristfällig ergonomi, t.ex. arbete på kontor eller arbete över huvudet.

Smärtan kan också debutera plötsligt och upplevs då vanligen mer intensiv. Det är vanligt att smärtan uppstår i samband med aktiviteter du gör sällan, t.ex. skottar snö, lyfter flyttkartonger eller byter däck på bilen.

En stressig tillvaro är också en riskfaktor.

Att förebygga stela axlar och smärta mellan skulderbladen

Fysisk aktivitet förebygger stela axlar och smärta mellan skuldbladen. Motion stimulerar cirkulationen vilket lindrar spänningarna och i sin tur smärtan. Det är viktigt att man ser över sin ergonomiska situation på arbetsplatsen. Att variera sin arbetsställning bidrar också till att motverka besvär.

Hur hjälper Min Naprapatklinik dig?

Naprapaten undersöker dig noga för att fastställa var smärtan kommer ifrån och hur vi kan hjälpa dig. Naprapaten lägger därefter upp en behandlingsstrategi i samråd med dig. Den innehåller råd om ergonomi, motion och träning, levnadsvanor, samt val av behandlingsmetoder som lämpar sig bäst för just dig.