Smärta mellan skulderbladen och stela axlar

Att ha ont mellan skulderbladen och stela spända axlar är ett vanligt besvär som drabbar nästan alla människor någon gång under livet. Värken mellan skulderbladen kan vara molande, brännande och eller skärande. ibland drabbas man samtidigt av huvudvärk av olika karaktär. Smärtan kan tillta i vissa rörelser, t.ex. när du vrider huvudet eller rör på axlarna. Värk mellan skulderbladen kan lindras av att du rör på dig, vilket gör att du kanske känner dig bättre under dagen.

Besvären kan vara återkommande under lång tid och kan då många gånger härledas till enformig belastning och bristfällig ergonomi, t.ex. arbete på kontor eller arbete över huvudet.

Smärtan kan också debutera plötsligt och upplevs då vanligen mer intensiv. Det är vanligt att smärtan uppstår i samband med aktiviteter du gör sällan, t.ex. skottar snö, lyfter flyttkartonger eller byter däck på bilen.

Plötslig akut smärta på en viss punkt någonstans i ryggen eller mellan skulderbladen kallas ofta för ryggskott. Läkare kan prata om ”lumbago” ospecifik smärta från del eller delar av ryggen.

Naprapaten om smärta kring skulderbladen/ axlar

Smärta mellan skulderbladen och stela axlar är mycket tacksamt för naprapaten att behandla och de allra flesta känner stor skillnad redan efter första behandlingen. Smärtan minskar och rörelsen blir bättre. Efter en behandling får du tips och tankar kring vad du ska göra för att förhindra att det händer igen. Det kan handla om rutiner kring hälsa, motion och återhämtning samt ergonomi.

Naprapaten utför en säker klinisk undersökning för att utesluta sjukdomar och påverkan på ryggens eller nackens och skuldrans leder innan behandling. Smärta mellan skulderbladen eller stela axlar kan behandlas med stor framgång och förbättring sker ofta momentant under behandlingen. Har du haft ont under längre tid kan det behövas fler behandlingar innan du blir bättre. Du får också råd om övningar och vidare åtgärder som kan hjälpa dig att undvika besvären i framtiden.

Vad är smärta mellan skulderbladen?

Stelheten och ömhet kan man känna under lång tid ibland under flera år. Den byggs liksom upp och ibland nyper det till riktigt ordentligt. Långvariga eller plötsligt uppkomna spänningar/ låsningar i ryggens leder (facettleder) med samtidig kramp i muskler runt i och omkring skuldror och axlar. Smärtan kan komma både från själva leden och från musklerna i området.

Det kan till exempel bero på:

• Långvarig felaktig eller för tung belastning i arbete eller fritid
  • Obefintliga motionsvanor- för stillasittande
  • Lyft/ rörelser som du inte är van vid eller inte är förberedd på
  • Spända muskler som kanske får arbeta för ensidigt eller på ett sätt de inte är vana vid- ex. byta däck på bilen
  • Stress på arbetet
  • Rökning

Här kan du läsa mera om ryggont

Att förebygga stela axlar och smärta mellan skulderbladen

Fysisk aktivitet förebygger stela axlar och smärta mellan skuldbladen. Motion stimulerar cirkulationen vilket lindrar spänningarna och i sin tur smärtan. Det är viktigt att man ser över sin ergonomiska situation på arbetsplatsen. Att variera sin arbetsställning bidrar också till att motverka besvär.

• Motionera regelbundet- Styrketräning är toppen bra
  • Har du ofta ont i ryggen ska du röra mycket, ofta och mjukt på dig, i alla riktningar
  • Stå och jobba vid kontorsarbete
  • Variera din sittställning om du arbetar vid en dator

Om du ofta får ont mellan skulderbladen eller i axlarna, så tänk igenom vad som kan orsaka dina smärtor/ stelhet/ trötthet. När kommer tröttheten/ smärtan? Vad har du gjort dygnet innan? Ergonomi på jobbet är av yttersta vikt att ha bra kontroll på. Är du mycket stressad eller orolig? Detta kan skapa spänningar som kan öka riksen att drabbas av detta tillstånd.

Värme kan minska besvären när du väl har fått det. Har du ett ensidigt monotont arbete se till att ta pauser och rör på dig mellan varven.

Har man väl fått ont mellan skulderbladen och axlarna eller kraftig stelhet i ryggen och eller nacken så kan symtomen lindras genom att röra på sig och öka cirkulationen. Gå ut i friska luften och rör på axlar och armar samt nacken. Promenad kan hjälpa mycket för stunden. Håll i gång cirkulationen med stretch, rörelser och värme. I vissa fall kan det vara skönt att avlasta ryggen/ axlarna / nacken genom att ligga på golvet (tunn matta) och fötter samt underben i tex soffan. Vi kallar det liggande stolen.

Du blir fortare bra om du försöker röra på dig och vara igång ungefär som vanligt. Undvik rörelser som gör ont. Håll dig varm. Prova vetekuddar som man värmer i mikrougnen.

Behandling av ryggont hos naprapat

Naprapaten undersöker dig noga för att fastställa var smärtan kommer ifrån och hur vi kan hjälpa dig. Naprapaten lägger därefter upp en behandlingsstrategi i samråd med dig. Den innehåller råd om ergonomi, motion och träning, levnadsvanor, samt val av behandlingsmetoder som lämpar sig bäst för just dig.

Behandlingen hos naprapat är mycket effektiv mot smärta i rygg/ nacke/ skuldra. Evidensen är hög och resultaten kommer ofta redan under första behandlingen. Smärtan minskar och rörelsen blir mer normaliserad.

Behandlingen utförs i bröstrygg/ nacke både i leder och muskler genom olika manuella tekniker. Naprapaten och du som patient bestämmer löpande i överenskommelse under behandlingen vilken teknik som kan passa bäst.

Förutom manuell behandling hos naprapat krävs ofta att patienten själv förändrar vissa rutiner i sin tillvaro för att bli bättre på lång sikt. Arbetssätt, tränings och  motionsrutiner eller vanor kring sömn och återhämtning. Vidare får du många tips på hur du kan förhindra uppkomsten till fortsatta besvär.

Våra behandlingsmetoder