TRIGGERPUNKTS-
BEHANDLING

Har du någon gång haft ont i en muskel och känt en liten öm ”knuta” när du tryckt över det smärtande området? Då är det med störst sannolikhet en triggerpunkt! Dessa är vanligt förekommande bland befolkningen i stort och kan definieras som en mindre knöl i en spänd muskelsträng eller i muskelns omgivande bindväv. De uppkommer som en följd av långvarig kontraktion av en muskel som då kan få ett lokalt försämrat blodflöde.

Några utav de vanligaste uppkomstfaktorerna är statisk belastning, inaktivitet och stress.

Man kan dela in triggerpunkter i olika kategorier; aktiv, latent och passiv. En aktiv triggerpunkt gör ont och om man applicerar ett tryck över den uppstår allt som oftast en smärtsensation som antingen känns av lokalt i området där trycket applicerats, alternativt sprider sig till ett annat område eller kroppsdel. Det senare brukar kallas för refererad smärta.
En latent triggerpunkt ger oftast ingen smärta men kan ömma vid tryck och muskeln kan kännas stel. Den passiva triggerpunkten ger vanligtvis inga symptom men kan kännas av som just en liten knöl vid beröring av muskulaturen.

De behandlingstekniker som vanligtvis används vid besvär av triggerpunkter inkluderar massage, pressur, stretching, kyla/värme eller akupunktur (då ofta i form av så kallad dry needling).

Vill du läsa mer om triggerpunkter? Kolla in någon av länkarna nedan: