Triggerpunktsmassage – Behandlar Ömma muskelknutar

TRIGGERPUNKTSBEHANDLING

Har du någon gång haft ont i en muskel och känt en liten öm ”knuta” när du tryckt över det smärtande området? Då är det med störst sannolikhet en triggerpunkt! Dessa är vanligt förekommande bland befolkningen i stort och kan definieras som en mindre knöl i en spänd muskelsträng eller i muskelns omgivande bindväv. De uppkommer som en följd av långvarig kontraktion av en muskel som då kan få ett lokalt försämrat blodflöde.

Några av de vanligaste uppkomstfaktorerna är statisk belastning, inaktivitet och stress.

Man kan dela in triggerpunkter i olika kategorier; aktiv, latent och passiv. En aktiv triggerpunkt gör ont och om man applicerar ett tryck över den uppstår allt som oftast en smärtsensation som antingen känns av lokalt i området där trycket applicerats, alternativt sprider sig till ett annat område eller kroppsdel. Det senare brukar kallas för refererad smärta. En latent triggerpunkt ger oftast ingen smärta men kan ömma vid tryck och muskeln kan kännas stel. Den passiva triggerpunkten ger vanligtvis inga symptom men kan kännas av som just en liten knöl vid beröring av muskulaturen.

De behandlingstekniker som vanligtvis används vid besvär av triggerpunkter inkluderar massage, pressur, stretching, kyla/värme eller akupunktur (då ofta i form av så kallad dry needling).

TRIGGERPUNKTER OCH BEHANDLING AV DESSA

Triggerpunkt är en öm och smärtsam punkt i muskler och fascia. Triggerpunkter eller “muskelknutor” som de också kallas kan du finna i hela kroppen och stör muskelfunktionen i den muskeln där de befinner sig och kan dessutom göra mycket ont. Det bästa kännetecknet för en aktiv triggerpunkt är att den ömma punkten sitter på ett ställe men smärtan kan stråla iväg och ge smärtutbredning och som vi säger refererad smärta till annan kroppsdel.

Den refererade smärtan kan komma och gå och kännas som domningar, strålande och molande värk. Den vanligaste upplevelsen från en aktiv triggerpunkt är att de molar, värker och stör dig. Det går liksom inte att komma bort från dem och det kan vara svårt att hitta en position som gör att den känns mindre.

AKTIVA ELLER PASSIVA

Triggerpunkter är aktiva eller passiva. När de är aktiva känner du av dem som ovan. När de är passiva är den en normal del av musklerna. Smärtan som uppstår är helt ofarlig. Ofta skapar människan alternativa rörelsemönster och börjar kompensera för att avlasta eller slippa känna smärtan. Det är inte helt ovanligt att personen i fråga söker oss med dessa problem istället.

Dessa minismå triggerpunkter är den vanligaste orsakerna till smärta från muskler idag. De kan skapa så mycket smärta att du inte kan röra den kroppsdel som de är aktiva i. Tex. har du en aktiv och elak triggerpunkt någonstans kring skulderbladet så blir det tyngre och ibland mycket svårare att lyfta armen.

BEHANDLA TRIGGERPUNKTER

Pressur med töj eller i kombination och Dry needling är de olika behandlingsformerna som finns. Det hela går ut på att lösa upp och släppa på spänningen i musklerna och få till ökad syretillförsel. Detta kan du lätt göra själv med pressur. Tryck på den ömma punkten under några sekunder upp till en minut, släpp trycket långsamt och flytta några millimeter. När trycket uppstår mot den ömma punkten så kan refererad smärta öka. Detta är helt ofarligt. Om du lyckas hålla kvar trycket så kan man ibland uppleva att man liksom sjunker in i muskeln när spänningen släpper och då avtar även smärtan. Använda gärna någon form av pressurverktyg som en hårdare boll liknande då det kan bli ganska tungt i längden. Mjuka rörelser efter en sådan behandling underlättar för att syretillförseln skall återgå till normalt.

NAPRAPATEN BEHANDLAR TRIGGERPUNKTER

En tränad och utbildad terapeut behandlar triggerpunkter från hela kroppen och med stor framgång. Eftersom naprapater arbetar mycket med muskler så är detta något som ingår som en stor del i vår utbildning. De vanligaste triggerpunkterna kommer från nacke och skuldermuskulatur, säte och ländrygg samt underarmar och axlar. Dessa triggerpunkter kan ge symtom som huvudvärk, nackspärr, domningar i armar mellan skulderbladen och tunga armar, ryggskott med refererad smärta ut i ben sk. falsk ischias (triggerpunkter i sätesmuskulaturen som smärtar ut i ben.)

Alla terapeuter på Min Naprapatklinik är utbildade och tränade i att behandla triggerpunkter.

Vad är en triggerpunkt?

En triggerpunkt är en förändring i muskelfibrer pga ett ofördelaktigt arbete för den specifika muskeln. Muskelfibrerna kontraheras, spänner och förkortar muskelfibern.

Detta blir som en stramhet och stelhet i den annars så följsamma och elastiska muskeln. Syre och nutrition till muskelcellerna minskar och detta gör att denna “låsning” inte kan släppa av sig självt.

Över tid så ökar bristen på syre och nutrition och en energibrist uppstår nu uppstår smärtan i muskulaturen med en ofta refererad smärtbild som följd.

Hur uppkommer triggerpunkter?

Triggerpunkter blir aktiva av olika händelser. De kan bli aktiverade av plötsliga ryck, som att du halkar eller hoppar till när du leker med barnen. Men de kan lika gärna aktiveras av långvarig seg, små tung belastning som tex att jobba vid en dator dagarna i ända. Eller kanske har du legat konstigt när du sover och vaknar med ont i nacken och huvudvärk.

Det kan vara en triggerpunkt i nack- eller skuldermuskulaturen. En vanlig orsak är att människan har gjort någonting som de inte är vana vid. Tex att måla om hemma, eller byta däck på bilen. Saker som vi inte gör så ofta. Det blir en reaktion i musklerna på den plötsliga, kanske ovana ökade belastning och triggerpunkten aktiveras.

Hur blir du kvitt smärtan?

Triggerpunkter kommer och går. Vi kan inte bestämma eller alltid förutse när triggerpunkterna ska aktiveras eller inte. Som så många andra gånger så minskar risken om du ger kroppen lagom belastning och lever ett gott liv med sunda vanor.

Ät bra, sov bra, tränar regelbundet och tar hand om dig. Oavsett fantastiska vanor så kan smärtan vara framme. Detta är ett helt ofarligt tillstånd men ack så jobbigt. Det bästa är att det är lätt att behandla. Ta kontakt med oss så hjälper vi dig!